Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt
    Hjem Daginstitutionen På Toppen

Daginstitutionen På Toppen

Velkommen til Daginstitutionen På Toppen, Hvinningdal.
 
Daginstitutionen På Toppen, Hvinningdal er beliggende i den nordvestlige del af Silkeborg - og består af 4 huse/enheder: Regnbuen, Kærsgård, Børnehuset Bakkebo og Hvinningdal Børnehus.

De fire enheder ligger geografisk tæt på hinanden og huser tilsammen ca. 280 børn og 55 ansatte. Alle enheder har både vuggestue- og børnehaveafdeling, med et stort udendørs legeareal, der byder på mange legemuligheder både for de mindste og større børn. Vuggestuerne har deres eget indhegnede område, så de kan lege i fred for månebiler og cykler.

Institutionens huse er beliggende i villakvarterer med nærliggende etagebyggeri, i et grønt og naturskønt område nær ved sportsplads, skov og sø, samt tæt ved Hvinningdalskolen og Buskelundskolen. I området er der mange muligheder for oplevelser og udfordringer – ”lige uden for døren”, hvor også bybussen kan hente og bringe os.

Institutionen har en velfungerende forældrebestyrelse, samt velfungerende kostordninger i alle enheder med fagligt veluddannet køkkenpersonale, som tilbereder varieret og sund kost til alle børn.

Daginstitutionen På Toppen arbejder efter fælles mål og visioner, men vægter forskellighed og mangfoldighed.

Læs mere om Daginstitutionen På Toppen Hvinningdal

Er under udarbejdelse.

Læreplan: https://silkeborg.dk/p/Silkeborgdk/Borger/Boern%20Skole%20og%20Familie/Dagpleje%20vuggestue%
20Boernehave/Paedagogiske%20laereplaner/2024/Den-paedagogiske-laereplan-justeret_2024-Paa-Toppen.pdf

Pædagogisk ramme:
Vores pædagogiske ramme – På Toppen
Hos På Toppen Hvinningdal arbejder vi ud fra en fælles pædagogisk tilgang på tværs af vores børnehuse. Det betyder, at uanset hvilken stue eller hvilket hus jeres barn går i, møder I den samme grundlæggende pædagogik – med plads til lokale variationer og nuancer.

Et positivt og ressource orienteret børnesyn.
Vi tror på, at alle børn – og voksne – gør deres bedste i den situation, de står i. Derfor møder vi hinanden med forståelse og respekt for de bagvedliggende intentioner. Vi har fokus på det, der virker, og på at styrke det enkelte barns ressourcer og muligheder.

Læringsmiljøer med høj kvalitet.
Vi arbejder målrettet med at skabe trygge og inspirerende læringsmiljøer, hvor børnene trives og udvikler sig. Det gør vi blandt andet ved:

  • At planlægge ugen med tydelig struktur: hvem, hvad og hvor

  • At bruge visuelle hjælpemidler som piktogrammer og dagsplaner

  • At lave langsigtet planlægning med årshjul og refleksioner over vores pædagogiske arbejde

Fællesskaber med plads til forskellighed.
Vi lægger stor vægt på at skabe stærke og inkluderende fællesskaber, hvor alle børn har mulighed for at deltage. Det betyder, at vi:

  • Sikrer deltagelsesmuligheder for alle
  • Har en pædagogisk “bagdør” – alternative veje ind i fællesskabet

  • Arbejder aktivt mod mobning

  • Tilpasser aktiviteter efter børns behov og energiniveau

  • Deltager aktivt i børns leg – både i voksne og børneinitierede leg.

Relationer og omsorg.
Gode relationer er fundamentet for børns trivsel og udvikling. Hos os møder børnene voksne, der:

  • Holder af dem og lytter til dem

  • Forstår dem og hjælper dem videre med tålmodighed og omsorg

  • Er nærværende, responsive og sensitive i samspillet

Vi har som fagpersoner altid ansvaret for relationen – både til børn, forældre og samarbejdspartnere – også når det er svært.

Kommunikation og faglighed:
Vi kommunikerer professionelt og anerkendende – både med børn, forældre og kolleger. I hverdagen er vi tydelige og guidende i vores kommunikation, og vi arbejder for en god stemning, hvor omsorg og ordentlighed er i centrum.

Vores medarbejdere holder sig fagligt opdateret og deler viden på tværs af stuer og børnehuse. Det styrker både det enkelte barn og det samlede læringsmiljø.




Er under udarbejdelse.

Kommunikations - og informationsstrategi for På Toppen

Den gode og åbne kommunikation og dialog er en vigtig forudsætning for, at vi sammen får skabt de bedste betingelser for det enkelte barn og børnegruppen generelt. For os er det vigtig, at kommunikationen og informationen tager udgangspunkt i følgende værdier

  • Den gode tone. For os handler den gode tone grundlæggende set om ordentlighed og pli, vi taler pænt til og om hinanden, vi hilser alle på hinanden når vi mødes og sender gerne et smil i hinandens retning. Vi som voksne husker, at vi er rollemodeller for vores børn

  • Respekt. Vi har stor respekt for at vi er forskellige, har forskellige behov, ønsker, drømme, intentioner og perspektiver, det er derfor vigtigt at vi i den gode kommunikation/dialog husker at lytte til hinanden. Vi kan alle ind imellem blive så optaget af egne behov/perspektiver/ønsker at vi glemmer at lytte, det kan vanskeliggøre både den gode tone og i høj grad også den respekt vi alle har krav på, at vi udviser over for hinanden i dialogen. Vi vil derfor gerne understrege vigtigheden i at lytte, som en vigtig del af den gode dialog.

  • Gensidig tillid, med udgangspunkt i, at vi alle grundlæggende set vil det samme, nemlig sikre, at alle børnene har det godt og at vi sammen får skabt de bedst mulige betingelser for alle børn. Vi vil gerne møde alle på de bagvedliggende intentioner også når adfærden er uhensigtsmæssigt, det gælder selvfølgelig også for mødet mellem voksne, dog med den forventning til at vi som voksne bedre er i stand til at håndtere følelser og dermed regulere egen adfærd.

Tid er nogle gange et abstrakt begreb og en knap ressource ind i en travl hverdag, vi skal derfor balancere og prioritere den tid vi har, også i relation til kommunikation og information.

Vi mødes dagligt både i "virkeligheden" i børnehuset, i det vi kalder garderobesnakken og virtuelt via Aula. Det er to forskellige kommunikations- og informationsplatforme, som kan og skal noget forskelligt. Derudover mødes vi til de forskellige samtaler, som vi inviterer ind til eller I beder om, i den tid, I og jeres barn er hos os.

Garderobe snakken er til de små hurtige informative beskeder som f.eks. hvem der henter, morgen har været svær, vi har glemt osv. Har man behov for en dialog der rækker ud over de små hverdagsbeskeder, skal der afsættes tid til det og derfor aftales et tidspunkt hvor det er muligt. Det er her vigtigt, at vi ikke kommer til at tale hen over hovedet på barnet eller at vi kommer til at tale gennem børnene.

Aula er vores primære kommunikationsplatform, som vi som udgangspunkt skal bruge til alt.

  • Nyhedsbrev- ledelsen

  • Uge/fredagsbrev/opslag fra hver enkelt stue. Et opslag om ugen med fokus på hvad og hvorfor.

  • Opslag. En information der er vigtig/relevant for en gruppe, det være sig en stue, et børnehus ol. Det kan være den ugentlige information til forældrene, nyhedsbreve, aktivitets info, generel information om f.eks. sygdom, ture ud af huset ol.

Forventet svartid i Aula er inde for 5 arbejdsdage, i åbningstiden. Personalet tjekker som udgangspunkt Aula én gang om dagen.

Forældresamtaler.

Som forældre til et barn i På Toppen Hvinningdal bliver du/I inviteret ind til følgende samtaler:

AUTOMATISK INDSAT TABEL BESKRIVELSE
  • Opstartssamtale i vuggestuen

  • 2 års samtale

  • Overleveringssamtale/overgang fra vuggestue til børnehave/ Opstartssamtale med børn fra dagplejen - andet børnehus/institution

  • 4 års samtale

  • Storbørns-samtalen. Fokus er: Hvad skal vi have fokus på det sidste halve år.

    • samtalen afvikles i december og januar. De skal være afviklet inden skoleindskrivningen slutter i januar.

Ud over de faste samtaler, kan der løbende afvikles samtaler efter behov. Vi ønsker og håber at I i hverdagen kommer til os hvis/når I enten har spørgsmål, feedback eller bare vil dele en lille historie.

Brug af telefonen. Vi vil meget gerne at telefonen kun bliver brugt hvis der opstår noget som hurtigt skal formidles. Det skyldes at telefonen i en hverdag med mange gøremål og med fordybet leg og samvær meget hurtigt bliver forstyrrende for både børn og voksne.
Det er besluttet centralt fra med udgangspunkt i GDPR-lovgivningen, at vi ikke må sende SMS, men skal kommunikere via Aula eller ringe.



På Toppen ønsker vi at beskytte børn og voksne mod solens skadelige UV-stråler og samtidig sikre, at alle kan nyde udelivet på en tryg og sund måde. Vores solpolitik bygger på anbefalinger fra Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen og gælder i perioden april til september, når UV-indekset er 3 eller derover.

Formål:

  • At forebygge solskoldning og hudskader hos børn og voksne.
  • At skabe gode solvaner og bevidsthed om solbeskyttelse.
  • At sikre trygge rammer for udendørs leg og aktiviteter.

Solbeskyttelse i praksis:

1. Skygge

  • Udendørsaktiviteter planlægges, så de foregår i skygge – især mellem kl. 12 og 15.

  • Legepladserne er indrettet med skyggefulde områder (træer, solsejl, parasoller).

2. Tøj og solhat

  • Forældre skal sørge for, at børnene har let tøj, der dækker albuer og knæ, samt en solhat med bred skygge (fx bøllehat).

  • Kasketter frarådes, da de ikke beskytter nakken og ørerne

3. Solcreme

  • Børnene skal være smurt med solcreme hjemmefra.

  • Personalet sikrer, at børnene er smurt inden udendørs leg og genindsmøres efter behov (fx efter sved eller vandleg).

  • Institutionen har solcreme, som vi benytter i løbet af dagen.

4. UV-indeks og information

  • Institutionen følger dagligt UV-indekset.

  • Forældre informeres hvert forår om solpolitikken og vigtigheden af solbeskyttelse.

Samarbejde med forældre

  • Solbeskyttelse er et fælles ansvar.

  • Forældre skal sikre, at barnet har solhat og passende tøj i garderoben.

Den lokale soluge - institutioner - Cancer

Om solbeskyttelse i dagtilbud | Sundhedsstyrelsen


Er under udarbejdelse.

Forretningsorden for arbejdet i forældrebestyrelsen På Toppen Hvinningdal

Vi afvikler som udgangspunkt 4 møder om året, som i udgangspunktet ligger fra kl. 19.00 til kl. 21.00. Det kommende års møder planlægges på det konstituerende møde. Møderne indkaldes på Aula og skrives i kalenderen på Aula.

Forslag til punkter/emner til den kommende dagsorden sendes til formanden inden 14 dage før mødet. Dagsordenen, som besluttes/prioriteres af formand og institutionsleder, sendes senest 10 dage før mødet afholdes.

Al kommunikation og mødeindkaldelse foregår på Aula.

Er man en sjælden gang forhindret i at deltage i mødet, giver man besked til formanden og/eller leder. Det er også vigtigt at man informerer og inviterer husets suppleant.

Det er besluttet, at man som suppleant kan deltage på alle møderne, men at man som suppleant kun har stemmeret, hvis man på det pågældende møde er suppleant for et bestyrelsesmedlem, der har meldt afbud.

Møderne afholdes på skift i vores fire huse, og daglig leder deltager på møderne når mødet afholdes i eget hus. Dagligleder er referent. Når møderne afvikles i Regnbuen, deltager en af de daglige ledere fra et af de andre huse og er referent på mødet.

Referatet sendes til bestyrelsen inden 7 dage, efter mødet og som bestyrelsesmedlem har du 7 dage til at godkende eller kommentere referatet, hvorefter det bliver lagt på Aula og hjemmesiden. Det forventes at du læser referatet og at du kvitterer for modtagelse og godkendelse.

På det konstituerende møde underskriver alle en tavshedserklæring, da vi alle selvfølgelig har tavshedspligt, også efter endt tid i bestyrelsen.
Man er valgt ind i bestyrelsen som repræsentant for alle forældre og på vegne af alle fire børnehuse. Der tales aldrig konkrete enkeltsager, men vi vil altid løfte en given problematik op, på et generelt plan.

Kære Forældre,

Velkommen til Daginstitutionen På Toppen, Hvinningdal!

Vi er glade for at byde jer velkommen til vores institution og vil gerne give jer en kort introduktion til vores fællesskab og forældrebestyrelse.

På Toppen består af fire børnehuse: Regnbuen, Kærsgård, Børnehuset Bakkebo og Hvinningdal Børnehus. Samlet har vi omkring 350 børn og 75 ansatte, fordelt på både vuggestue- og børnehaveafdelinger.

Vores forældrebestyrelse består af 2 repræsentanter, 1-2 suppleanter og en medarbejderrepræsentant fra hvert af de fire huse, samt institutionslederen og skiftevis en daglig leder. Vi arbejder aktivt for at sikre trivsel, udvikling og et positivt læringsmiljø for vores børn. Vi er involveret i vigtige opgaver som udvikling af institutionens værdier og mål, budget, repræsentation af forældrenes interesser, opfølgning og evaluering samt kommunikation med andre interessenter.

Vi afholder fire årlige bestyrelsesmøder, hvor vi informeres, drøfter og beslutter forskellige emner som ledelsen, medarbejderne eller vi som forældre ønsker fokus på. Du er som forældre altid velkommen til at tage fat i jeres forældrerepræsentanter, hvis I har ønsker til emner vi skal drøfte i forældrebestyrelsen, eller perspektiver I ønsker vi bringer på banen. Som medlem af forældrebestyrelsen repræsenterer vi alle daginstitutionens forældre og taler derfor aldrig om konkrete enkeltsager, men løfter problematikker på et generelt plan.

Forældrebestyrelsen sammensættes hvert år til de årlige forældremøder, som afholdes i de fire børnehuse i uge 40. Som forældrerepræsentant er man valgt ind for en periode på 2 år, mens suppleanten vælges for en 1-årig periode. Der vil derfor altid være en repræsentant og suppleant på valg. Her er det muligt at stille op til forældrebestyrelsen, hvis man ønsker at tage del i bestyrelsesarbejdet.

Hvis I har spørgsmål, ønsker eller andet, er I altid velkomne til at kontakte os. Vi står til rådighed for jer og vil gerne være behjælpelige. Forældrebestyrelsens kontaktoplysninger kan findes på Aula og på hjemmesiden.

Med venlig hilsen,

Forældrebestyrelsen På Toppen, Hvinningdal

Ramme for Forældre Aktivitetsudvalgene På Toppen

Hvert børnehus har et selvstændigt aktivitetsudvalg bestående af forældre, hvor forældrene har mulighed for at lave aktiviteter til gavn for børn og familier i daginstitutionen.

Formål

At give forældregruppen mulighed for at arrangere sociale arrangementer og aktiviteter for, vuggestueafdeling, børnehaveafdeling eller fælles for hele huset.

At give forældregruppen i børnehusene mulighed for at støtte op om institutionen ved at hjælpe med praktisk arbejde i forbindelse med arrangementer.

Aktivitetsudvalgets valg og virke:

Valg til aktivitetsudvalget finder sted i forbindelse med det årlige forældremøde i oktober. Der vælges gerne minimum 1 repræsentanter pr. stue. Altså minimum mellem 4-6 medlemmer i børnehusets aktivitetsudvalg.

Daglig leder indkalder til det første møde i aktivitetsudvalget – oktober / november. På det første møde deltager leder og en medarbejderrepræsentant sammen med aktivitetsudvalget. På det første møde gennemgås ramme for aktivitetsudvalget og det kommende års arrangementer planlægges. Der laves et samlet referat af mødet, som vil fungere som rammen for kommende års arbejde. Derefter vil medarbejderrepræsentanten fungere som bindeled mellem aktivitetsudvalget og børnehuse. Aktivitetsudvalget planlægger selv de øvrige møder, som der er behov for i forbindelse med arrangementer. De møder vil foregå uden deltagelse af medarbejderrepræsentant. Antallet af møder aftales i det enkelte aktivitetsudvalg – typisk 2 til 4 møder årligt.

Eksempler på aktiviteter kunne være juleklippedag, sommerfest, forældrekaffe, forskønnelsesdag.

Forskønnelsesdag: I forhold til forskønnelse af børnehuset, legeplads og ude af arealer gælder særlige lovmæssige rammer for, hvad forældre må lave. På forskønnelsesdage må forældre gerne rydde op, gøre rent, luge, beskære træer og buske samt klippe hæk. Det kan også være aktiviteter som etablering af højbede/urtehave. Forskønnelse af dagene skal ligge som en del af åbningstiden eller i umiddelbar forlængelse af Børnehusets åbningstid og det vil altid være medarbejderdeltagelse. Børnehuset laver en prioriteret liste med opgaver for dagen.

Forældrekaffe: Aktivitetsudvalget kan også vælge at arrangere forældrekaffe. Særlige opmærksomhedspunkter for forældrekaffe er, at det der serveres, skal være inden for På Toppen- Hvinningdals kostpolitik, og altid afstemmes med den daglige ledelse.

Økonomi: Aktivitetsudvalget har ikke en særskilt økonomi. Udgangspunktet er, at udgifter til drift og aktiviteter dækkes af børnehusets beskæftigelseskonto.
Ved arrangementer må der ikke laves aktiviteter, hvor der tjenes penge i åbningstiden.

Denne PDF er genereret den 18-12-2025 20.14

Daginstitutionen På Toppen

En institution i Silkeborg Kommune

Kontakt